רות עדן: קהילות מביאות לקוחות

להמשך האזנה דרך אחת מהפלטפורמות הבאות

תקציר הפרק

אחרי שנים בתור שכירה, הנסיבות הובילו אותה להיות עצמאית. רות עדן נחשפה לעולם של ניהול קהילות והבינה שזה ה-דבר! למה היא מאמינה שקהילות מביאות לקוחות? איך היא הביאה לקוחות בעצמה למוצר יחסית חדשני? וגם שאלת השאלות – איך מביאים לקוחות בעידן החדש?

 

אפשר גם לדבר איתי
אתר
פייסבוק

תמלול הפרק

איתמר: פרק שלישי של מושג ירוק, הפודקאסט של חשבונית ירוקה. היום אנחנו עם רות עדן. עוד כעורכת דין היא התחילה לעסוק בשיווק דרך בניית קהילה. בעיקר היא התלהבה מיצירת קהילות נשים שמסייעות אחת לשנייה בהתמודדות עם האתגרים התעסוקתיים היום יומיים. אחרי הלידה השנייה שלה ומתוך הרצון לייצר מסגרת עצמאית שיותר מאפשרת, היא החליטה שהיא יוצאת לעצמאות והקימה יחד עם שותפות אחרות חברה שמסייעת לארגונים וחברות לנהל קהילות בתחומי העיסוק שלהם ומאז היא מפיצה את בשורת הקהילות מתוך אמונה אמיתית שמערכות יחסים עמוקות ולאורך הזמן הן הדרך הנכונה ביותר להביא לקוחות. על זה נדבר היום – איך מביאים לקוחות. שלום רות עדן.

רות: שלום, שלום.

איתמר: השאלה הראשונה שאנחנו שואלים את כולם – למה החלטת להיות עצמאית?

רות: וואו. האמת שפשוט הנסיבות הובילו ללהיות עצמאית. הייתי שכירה המון המון שנים בהתחלה כעורכת דין, אחר כך ארבע שנים הייתי מנהלת שיווק של משרד עורכי דין ובמקביל, כמו שאמרת, נחשפתי לכל העולם הזה של ניהול קהילות והרגשתי שזה הזמן, זה הדבר ואני פשוט חייבת לפעול סביב זה. כמו שאמרת, נכנסתי להריון ובעצם יצאתי לחופשת לידה, מה שסיפק לי איזושהי הפסקה מתודית מכל המירוץ הזה של עבודה, של שעות עבודה ולספק תוצרים וככה באמת נתן לי את ההזדמנות לחשוב והחלטתי שאני לא יכולה לוותר על ההזדמנות הזאתי לייצר מוצר חדש שנקרא "קהילות" ולהביא אותו לתוך עסקים, באמת מתוך אמונה אמיתית שזו הדרך הנכונה, כמו שאמרת, להביא לקוחות בעידן החדש.

איתמר: בואי נתחיל ממה זה קהילה.

רות: קודם כל בוא נתחיל ממה זה לא קהילה.

איתמר: אוקיי.

רות: עולם השיווק המסורתי יותר עובד בצורה מאוד חד צדדית, יש לי מסר שיווקי שאני רוצה להוציא החוצה ואני אומר אותו בצורה חד צדדית, בין אם זה דרך עמוד פייסבוק, אתר אינטרנט, ניוזלטר, באנר, שלט חוצות, whatever, תמיד התקשורת היא של העסק שמדבר ומישהו שם בחוץ שומע. כמה שומע? מה קיבל? מה הוא חושב על זה? אנחנו לא בהכרח יודעים, בטח לא בצורה ישירה. אנחנו יכולים אולי לנתח את הנתונים אבל אנחנו לא שומעים את זה מהלקוח. קהילה עובדת בדיוק הפוך, היא עובדת על דיאלוג, היא עובדת על ערך, היא עובדת על לתת לצד השני מקום אמיתי להגיד את מה שיש לו ובעצם באמצעות הדיאלוג הזה נוצרת, נוצר מרחב, מרחב שיתופי, מרחב שבו כולנו שווים וכולנו יכולים לדבר. אני חושבת שגם קהילה, להבדיל מהנכסים הדיגיטליים היותר סטנדרטיים שאנחנו מכירים, יותר מדברת על ערך. זאת אומרת, אם אנחנו מדברים בהקשר של חברה, חברה מוכרת מוצר עבור סכום כסף מסוים. בעוד שקהילה נותנת ערך שהוא לא נמדד בכסף והוא לפעמים לא בהכרח קשור בצורה ישירה למוצר.

איתמר: מה זה אומ… שנייה, ערך זו מילה גדולה, לכן אני רוצה רגע לדייק אותך – מה הערך שאת מביאה ללקוחות שלך? כי הקהילה אני מבין שהיא מביאה ערך ואני מניח שגם הרבה מאוד מהמאזינים שלנו יודעים פחות או יותר מה זה אומר ומה הערך שנגיד קהילה כמו WeWork מביאה לחברי הקהילה שלה, זה השם קוד לעולם הקהילות, נגיד.

רות: האמת, האמת שדווקא WeWork זו שאלה עד כמה זו קהילה כי בסופו של יום האנשים… אתה יודע אני לא נמצאת בתוך WeWork, אני לא עובדת…

איתמר: גם, עזבי, חשבונית ירוקה זו קהילה.

רות: חשבונית ירוקה עד היום לא הייתה קהילה. מה היה לחשבונית ירוקה? היה לה את הלקוחות שלה, היא עשתה עבודה מעולה בכל מה שקשור למרקטינג, הקופי שלה, באמת…

איתמר: ברמה הכי גבוהה שיש.

רות: הכי גבוהה, הכי גבוהה שיש.

איתמר: נכון.

רות: אני הראשונה להרים לחשבונית ירוקה, אבל כאינדיבידואל, כלקוח, לא ידעתי מי עוד נמצא בסביבה שלי. זה היה אני מול חשבונית ירוקה. המהלך החדש שחשבונית ירוקה עשתה הוא לייצר קהילה שבה הלקוחות של חשבונית ירוקה וגם, דרך אגב, מי שלא, כי זה בדיוק העניין הזה של ערך, נמצאים בתוך מרחב ואז כל אחד יכול לזהות את החבר שלו ולדעת "אה, גם אתה בחשבונית ירוקה? וואי, נכון הם, הם אדירים, נכון…"

איתמר: בוא נעבוד ביחד.

רות: בואו נעבוד ביחד, בדיוק.

איתמר: בואו נעבוד ביחד ועושים את זה, אני מדבר רגע פרקטית למי שפחות זה, עושים את זה דרך פייסבוק, עושים את זה דרך מפגשים אופליין, איוונטים למיניהם ומנסים לייצר…

רות: דרך אגב, אני חייבת להגיד שאין ספק שפייסבוק היא הפלטפורמה היותר נוחה לעשות את זה בעידן של היום…

איתמר: כן, פייסבוק זה כמו שאמרתי WeWork, זה הדבר הראשון ש-come in mind.

רות: זה הפלטפור… נכון, זה, זה, זה הפלטפורמה אבל בסופו של יום אתה צריך לשאול את עצמך קודם כל איפה הלקוחות שלי נמצאים, באיזו פלטפורמה הם נמצאים בשוטף ואז להכניס את עצמך ואת המרחב הזה שאתה מייצר כדי שיהיה להם יותר קל לשוחח אחד עם השני, לשתף, לחוות דיעה, לאתגר אחד את השני.

איתמר: ומה הערך של העסק שלך, מביא לדבר הזה?

רות: אוקיי, העסק שלי הוא Community Forward ארגון מנהלי הקהילות של ישראל, אנחנו למעשה חמש שותפות שכל אחת…

איתמר: חמש שותפות?

רות: חמש שותפות, חמש נשים, קל זה לא, זה הרבה דעות, אבל…

איתמר: חמש שותפות זה כאילו וואו.

רות: לגמרי.

איתמר: שאפו.

רות: שאפו, אבל וזה באמת הייחוד שלנו – ה-Community Forward לא הייתה קיימת בלי כל אחת מאיתנו, כי כל אחת מביאה ערך עצום, ניסיון אחר, קשרים אחרים, vision אחר וביחד נוצר הדבר הזה שנקרא Community Forward ארגון מנהלי הקהילות של ישראל. מה שאנחנו עושים זה אנחנו למעשה עובדות עם חברות, ארגונים, בין אם זה במגזר העסקי ובין אם זה במגזר הציבורי ואנחנו ביחד איתם בונות את האסטרטגיה, אנחנו עושות תהליכי עומק, מבינים מה האתגר של העסק, מה לא עובד, האם אתה, החברה עכשיו רוצה להיכנס לשוק חדש, האם היא רוצה לייצר נאמנות מותג, האם היא רוצה להשיק מוצר חדש, האם היא רוצה להגדיל את סל המוצרים שכל לקוח רוכש אצלה, האם היא רוצה לתת מענה בפן הטכני. ואז אחרי שאנחנו מבינים יותר מה הצורך וממש מזקקים את זה עבור כל חברה, אנחנו עוברים לשלב של אסטרטגיה. אנחנו עובדות עם מודלים מובנים שאנחנו שאבנו אותן בעצם מארצות הברית ואנחנו עושות להם את האדפטציה לחברה ואז אנחנו בונים ממש תהליך אסטרטגי מאוד מאוד עמוק שבסופו של יום תיווצר קהילה ואז כל חברה מחליטה מה היא רוצה: האם אנחנו עושים את הניהול בפועל, האם אנחנו נותנים איזשהו בנק שעות ייעוץ כדי ללוות את הפרקטיקה, כי הרי תמיד יש את הפער הזה בין ה… בין התיאוריה לבין הפרקטיקה ובמקביל, זה אפרופו הערך, יש לנו גם קהילה למנהלי קהילות שזה בעיניי הערך האמיתי שאנחנו נותנות – שהקהילה היא בעצם מרחב עשרים וארבע שבע למנהלי קהילות, לא משנה לקוחות או לא, ששם יש שיח ברמה מאוד מאוד גבוהה על כל האתגר הזה של ניהול קהילה, איך אני מייצר KPI's ברורים עבור הבוס שלי כדי שהוא ימשיך לתמוך ב-vision הזה של קהילה…

איתמר: חכי רגע, אנחנו רגע קצת בורחים. אני רוצה להבין שני דברים: אחד, זה… המוצר שלכן הוא מוצר מדהים שאני מכיר באופן אישי כמוצר ומעניין אותי לדעת איך הוא מסייע בסוף ללהביא לקוח, ללקוח שלכם. זה אחד. ושתיים, מעניין אותי איך אתן עשיתן את היישום הזה על עצמכן, כי הרי בסוף גם את באה ומספרת פה על מוצר שהוא חדשני, הרבה מאוד מהאנשים שיקשיבו לו יחשבו שהוא קצת ערטילאי, איך את הולכת ומביאה לקוח למוצר הספציפי הזה, אז זה שתי שאלות…

רות: אוקיי.

איתמר: תתחילי את איפה שבא לך.

רות: אז אני רוצה להתחיל דווקא מהשאלה השנייה של איך זה קרה אצלנו.

איתמר: אוקיי.

רות: אצלנו זה קרה בדיוק הפוך. לא היה, לא היה Community Forward, הייתה קהילה למנהלי קהילות, בזמנו היא נקראה Community Hackers. זה היה צורך של שתי נשים שהן היום השותפות שלי – מריה ורוני, הן יצרו קהילה, מרחב, הן אמרו "איך אנחנו מנהלות קהילה ואין לנו קהילה משל עצמנו?" אחרי שנה ומשהו ש-Community Hackers פעלה, החלטנו להפיק ריטריט, זה היה סוף שבוע או משהו סופר חדשני, לקחת שישים מנהלי קהילות, לסגור אותם באיזה בית מלון באזור ירושלים, להביא את ה-Top Notch  של כל המרצים בתחום של, של ניהול קהילה ובעצם להקדיש את כל הסוף שבוע הזה רק לזה. זה היה אמור להיות ממש One time thing, אף אחד לא חשב שזה יגדל למה שזה נמצא היום ויצאנו לדרך. הריטריט היה מושתת הרבה על למידת עמיתים, על הרצאות חיצוניות ואז קיבלנו בום, הפידבקים היו מטורפים והבנו שני דברים מתוך הדבר הזה, קודם כל יש צמא מאוד מאוד גדול למנהלי קהילות בין אם הם יחידים, זאת אומרת one man show, או חברות לידע מקצועי לייצר איזושהי, איזושהי סטנדרטיזציה בתחום. זה דבר ראשון ודבר שני, הריטריט הזה חייב להיות כל שנה ואז אחרי שראינו שיש צורך בשוק לאיזשהו גוף שנותן, נותן את הטון, נותן ייעוץ מקצועי בכל מה שקשור לניהול קהילה, אז החלטנו לקום כחברה. אז זה ככה אצלנו עבד הפוך. אנחנו קודם כל ראינו את השטח, ראינו את הצורך ואז קמה Community Forward.

איתמר: ובפועל מה עשיתן? התחלתן…?

רות: בפועל מה שעשינו היה…

איתמר: מי היה הלקוח הראשון? נלך הפוך.

רות: שאלה טובה, מי היה הלקוח הראשון?

איתמר: אל תתרחקי מהמיקרופון רק.

רות: אני חושבת, אם אני זוכרת נכון… וואי, אני לא זוכרת מי היה הלקוח הראשון…

איתמר: אז עזבי, פחות זה, אבל מעניין, מעניין אותי לדעת איך מביאים את הלקוח הראשון הזה.

רות: קודם כל יצרנו באז. מה שקרה זה שבעצם היה לנו מאגר של בזמנו זה נגיד היה אלף חברים שראו את הפעילות שלנו ואז מה שהם עשו, זה הם התחילו להמליץ פה לאוזן וככה לאט לאט גדלנו.

איתמר: כלומר אמרנו פה לאוזן.

רות: אמרנו פה לאוזן. בוא ניקח רגע את חשבונית ירוקה, איך חשבונית ירוקה הגיעו ל-Community Forward? הקהילה שלנו מיועדת נטו למנהלי קהילות. פנתה כנרת, מנהלת השיווק של, של חשבונית ירוקה ורצתה להיכנס אבל בגלל שמאוד חשוב לנו לייצר סטנדרטיזציה בתוך התחום נאלצתי לשלוח לכנרת הודעת סרוב, אמרתי לה – את אין לך קהילה, את לא יכולה להיכנס. אם את רוצה אני יכולה לבוא לפגוש אותך לפגישה ונראה מה אנחנו יכולים לעשות כי הצורך של חשבונית, של, סליחה, הצורך של כנרת היה ב… בקבלת ידע וכלים איך להקים את הקהילה שהם רוצים. נפגשנו ואז בעצם יצאנו לאותו מסע. זו דרך אחת. דרך שנייה שמגיעים אלינו לקוחות זה באמ… זה דרך הנכסים הדיגיטליים המשניים שלנו, בעצם מה שדיברתי בהתחלה – הסטנדרטים. יש לנו אתר, יש לנו עמוד עסקי, אנחנו חושפות את הפעילות שלנו בחוץ ואז חברות שעוברות איזשהו תהליך פנימי ומבינות שהן צריכות קהילה, רואות את העבודה שלנו…

איתמר: כלומר כמו שיווק.

רות: בדיוק, כמו שיווק רגיל.

איתמר: מן שיווק רגיל, עמודים, נכסים דיגיטליים, לקוחות, פה לאוזן.

רות: נכון, נכון. יש לנו ניוזלטר, יש לנו בלוג, אנחנו עושים… יש לנו עמוד אינסטגרם, מוזמנים לעקוב, Community Forward.

איתמר: ברור שמוזמנים, אוקיי.

רות: וככה הם למעשה מגיעים אלינו. דרך אגב, לפודקאסט הזה הגעתי דרך, הגעתי אחרי שסיימתי פגישת ייעוץ אצל לקוח, שהם הגיעו אליי דרך המלצה מלקוח אחר, זאת אומרת המנכ"לים מכירים…

איתמר: אין כיף כזה, אין כיף כזה.

רות: אין, אין כיף כזה.

איתמר: רגע, בוא נ… זה הבנתי. עכשיו מעניין אותי להבין איך את, איך ולמה את חושבת שקהילה שאני מבין מאוד את הערך המוסף שלה לחברה, לארגון כזה או אחר, אבל איך היא מביאה ערך מוסף ללהביא ללקוח? איך זה שבאמצעות זה שיש לך קהילה, שאתה מתפעל ומתחזק באופן היום יומי, אתה מצליח בסופו של דבר להגדיל את המחזור של העסק שלך ולהביא לקוחות משלמים?

רות: אוקיי, אז קודם כל חשוב להבין שיש הרבה סוגים של קהילות. כרגע בוא נתמקד על קהילה שמכילה בתוכה את הקהל הפוטנציאלי שלי. על ידי זה שאני מביאה קהל פוטנציאלי כמו למשל, ניקח רגע את Community Forward, למשל מנהלי קהילות שהם לא הלקוחות שלי. אני נותנת להם ערך Day in Day out, אני מזמינה אותם להרצאות, אני מנהלת דיונים רלוונטיים, אני מזמינה אותם לוובינרים, ללייבים. הם לאט לאט מבינים שהגוף הזה שנקרא Community Forward, הוא גוף מקצועי ש-He knows what he is talking about. ברגע שהם ירצו לעשות תהליך עומק בתוך החברה? למי שהם לא בהכרח מכירים או למי שהם כבר חוו אותו מבפנים? זה אחד. דבר שני, התוכן שאני נותנת בתוך הקהילה הוא תוכן חינמי. אני נותנת אותו נטו מתוך ה-vision שלי של אנחנו רוצים עכשיו לתת ערך אמיתי ולייצר איזושהי סטנדרטיזציה בתחום הזה של ניהול קהילה. ה…

איתמר: הלקוח.

רות: הלקוח הפוטנציאלי חווה משהו רגשי כי אני יצרתי לו מרחב שבו הוא, הוא מתנהל והוא מרוויח בו. הקשר הרגשי הזה זה קשר שמאוד מאוד קשה לזייף אותו, שזה דרך אגב מה שאני חושבת בכלליות – הערך בקהילה. מוצר, בוא ניקח עכשיו את חשבונית ירוקה, חשבונית ירוקה יש לה מוצר מופלא שמאפשר לנו לנהל את העסק באופן דיגיטלי.

איתמר: נדבר גם על זה תיכף.

רות: האם אני יכולה לייצר את אותו מוצר בשקל פחות? כנראה שכן.

איתמר: אני מעריך שכן.

רות: האם אני יכולה לעשות שיווק קצת יותר אגרסיבי ממה שהם עושים? כנראה שכן.

איתמר: אני מעריך שכן.

רות: למה שחשב… למה שאני אשאר עם חשבונית ירוקה ולא אעבור למתחרה? ברגע שחשבונית ירוקה תיתן והיא נותנת וזה בדיוק ה-added value בעיניי של חשבונית ירוקה, ברגע שהיא נותנת לי ערך מוסף שהוא מעבר לשקל תשעים שאני משלמת כל חודש, יותר אבל… מעבר לשקל תשעים שאני משלמת כל חודש, נוצר לי חיבור רגשי עם חשבונית ירוקה. זה גורם לי לכמה דברים. קודם כל, אני תמיד אמליץ על חשבונית ירוקה. דבר שני, אני לא אטה לעזוב אותם. בתודעה שלי, כשאני צריכה עכשיו לחשוב על איפה אני פותחת את הכלי להנפקת חשבוניות דיגיטליות או לניהול העסק שלי, הם נמצאים בתודעה שלי. דוגמה מעולה, דרך אגב, של חברה אחרת שעשתה את זה היא דורקס. דורקס רצתה להיכנס לשוק חדש שהוא השוק הנשי. בסופו של יום דורקס מוכרים בעיקר קונדומים, הם מוכרים גם מוצרי סיכה ודברים כאלה אבל זה יותר המחשבה שהייתה להם זה שרוב הקהל שלהם היה הקהל הגברי ואין שום סיבה לכך. הם רוצים שדווקא, הם רוצים לחדור אל השוק הנשי. אז מה הם עשו? הם הקימו קהילה שנקראת "החזית לאורגזמה נשית".

איתמר: מגניב.

רות: מגניב לגמרי.

איתמחר: איפה אפשר לעקוב אחרי זה?

רות: האמת שהם כבר סגרו את הקהילה הזאתי, אבל היא הייתה בפייסבוק וזו הייתה קהילה מאוד בועטת עם שיח מעולה והיא הייתה sponsored by Durex. עכשיו אני מחר מגיעה לסופרפארם ואני רוצה לקנות איזשהו מוצר, איזה מוצר אני אקנה? סביר שאני אקנה את דורקס כי הם כבר נמצאים לי בתוך התודעה, הם מצחיקים אותי, הם נתנו לי מרחב שבו אני יכולה לדבר עם נשים כמותי, אולי שהן אפילו…

איתמר: זאת אומרת, אני רגע ממסגר את זה, אנחנו צריכים לייצר בעידן שלנו היום, איזושהי תקש… איזושהי מחויבות שהיא מעבר לאותו שקל, מה שקראת "שקל תשעים", יכול להיות כמובן גם סכום אחר, שקושרת אותך והופכת אותך, בעצם אתה והלקוח שלך – אתה באותה סירה וזה גם משמר את הלקוח שלך אצלך וגם מגדיל את היכולת שלך לאפשר לו להמליץ עליך למישהו אחר. לא לעזוב אותך ולא להמליץ עליך למישהו אחר.

רות: נכון. ואם שנייה אנחנו רגע עושים שיפט לעולם של מושגי מרקטינג, קהילה שווה בידול. מאוד קשה להעתיק את הפילינג ואת הווייב ואת כל המושגים הערטילאיים האלה שמתרחשים בתוך קהילה. מאוד קשה לעשות לזה קופי פייסט כמו שאפשר לעשות למוצרים טכנולוגיים אחרים.

איתמר: אני רוצה רגע לדבר על קצת טיפים. השיחה שלנו מחולקת לשניים. אחד זה החלק הזה והשני הוא חלק של טיפים יותר. גם חשוב לי לשמוע על המוצר עצמו של חשבונית ירוקה ואיך את עושה בו שימוש ביום יום. איזה דברים את מצליחה לייעל את הזמן שלך ולנהל אותו בצורה יותר נוחה ודברים שאת מציעה ללקוחות באמצעות הדבר הזה, זה אחד. ושתיים, מעניין אותי לשמוע טיפים על… על הגמישות ועל מה זה דורש ממך ביום יום ומה את ממליצה לעצמאי שמקשיב לנו עכשיו בפקקים…

רות: אוקיי.

איתמר: או מישהו שרוצה להיות עצמאי – מה הוא צריך לעשות כדי להביא את הלקוח הראשון שלו.

רות: אוקיי, אני אתחיל קודם כל אז מהשאלה השנייה ואז אני אגלוש גם לאיך בעצם חשבונית ירוקה מסייעת בכל הסיפור הזה.

איתמר: כמו קודם – אני שואל שתי שאלות ואת עונה קודם על השנייה.

רות: אני חושבת שהטיפ הכי טוב שיש לי לתת לעצמאיים זה להחליט מבעוד מועד איך נראה היום שלך ומה הדברים, מהם גבולות הגזרה שלך, כי אחד מהדברים הכי קשים ב… לעצמאיים זה ההיסחפות וההשתעבדות ללקוח, ואני יכולה להגיד שעבורי הסיבה שיצאתי לעצמאות היא בדיוק ההיפך. להימנע מהשיעבוד הזה. לצורך העניין אני החלטתי שיום העבודה שלי הוא יום כזה שמסתיים בשעה שלוש וממשיך אחרי שהילדים הולכים לישון. עכשיו הרבה אנשים מרימים על זה גבה ואומרים "מה זאת אומרת? יש לך לקוח, לקוח מתקשר אלייך בשעה ארבע את לא יכולה להגיד לו 'אני עם הילדים'".

איתמר: ככה אני אומר על עצמי, מי שלא יתקשר אליי באיזה שעה שהוא לא יענה אני אענה לו, באיזו שעה שהוא לא יפנה, אני אענה לו.

רות: יש לי שאלה – אתה נמצא איתי עכשיו בפודקאסט. אם עכשיו הטלפון שלך מצלצל וזה לקוח – אתה עונה לו?

איתמר: לא.

רות: למה?

איתמר: כי כרגע אני עושה איתך משהו.

רות: מה ההבדל אז אם אתה נמצא כרגע עם הילדים? ללקוח קצה זה לא משנה אם אני כרגע נמצאת בפגישה בפודקאסט או עם הילדים. מה שמשנה זה שאני יודעת לספק את העבודה בזמן. אז אם אני מחליטה לעשות את העבודה שלי בשמונה בערב והוא יקבל את המענה שלו בשבע בבוקר – הבחירות העצמאיות שלי לא יפגעו בלקוח, אבל כדי שאני אוכל באמת לממש את עצמי ולהיות, לתת לו שירות כמו שצריך ובכלל להיות עצמאית, אני חייבת לאפשר לעצמי את הגמישות הזאתי להיות בבית עם הילדים. דרך אגב זה ויכוח מאוד חזק שקורה אצלנו בתוך הבית כי בעלי דווקא לא נוקט בגישה הזאתי. בעלי גם כן עצמאי, הוא עורך דין והוא יענה גם בתשע בערב ללקוח. אני חושבת שלאורך זמן זה שוחק וזה הטיפ שלי: אל תתנו לעצמאות לשחוק אתכם. תקבלו החלטה, תראו שאתם יכולים באמת לספק את הסחורה ללקוח וככה צאו לדרך וזה גם מקשר אותי לאופן שבו אני עובדת עם חשבונית ירוקה. מבחינתי האפליקציה של חשבונית ירוקה היא ברמת ה-Life saver, כי אם אני מקבלת תשלום אני יודעת שאני יכולה להוציא חשבונית מס קבלה ללקוח במקום. הוא מקבל את הווייב שאני הכי שלו אבל בסופו של יום זה היה שתי לחיצות שעשיתי תוך כדי שהילד לא יודעת מה, שם נעליים כי אנחנו בדרך לחוג, זה לא פגע לי בזמן  Delivery ללקוח וזה לא פגע לי בזמן איכות עם הילד. אז כל מה שמאפשר לי בעצם להיות זמינה ללקוח באופן זריז ומהיר…

איתמר: אני בעדו.

רות: ואני בעדו. וחשבונית ירוקה, תודה לאל, נותנים לי את זה.

איתמר: אז אמרנו, חשבונית ירוקה זה ברור שאמרנו והדבר השני שאמרנו – לדעת איך לנהל את היום שלך.

רות: נכון.

איתמר: או איך היום שלך יראה.

רות: נכון.

איתמר: דיברת הרבה על גמישות, על זה שחיפשת מוד גמישות ואת מאוד אוהבת את הגמישות. גמישות זה, זה חתיכת תיק.

רות: זה חתיכת תיק.

איתמר: את רוצה להרחיב על זה קצת?

רות: מה יש לי עוד להגיד על גמישות? בסופו של יום, יש, יש גבול לעד כמה אתה יכול להיות גמיש. הכוונה שלי ושאף אחד חלילה לא יחשוב שלשם כיוונתי, זה לא תתחילו את היום שלכם ופשוט שאו ברכה והעבודה תבוא. כמובן שדרושה לנו עבודת הכנה. אחד מהדברים שאני עושה, אני סוגרת לעצמי בלו"ז סלוטים שזה סלוטים של מה שנקרא תכנון ואסטרטגיה. זה הזמן שבו אני בונה תכניות עבודה חדשות, אני עובדת על מהם המהלכים הבאים שאני רוצה לעשות עם הלקוחות. זה המקום לעבודות שיווק אבל הגמישות הזאתי בעצם…

איתמר: מתכנסת לתוך התכנון.

רות: מתכנסת, בדיוק, אל תוך התכנון. וככל שהתכנון שלנו הוא יותר מדויק ככה באמת יש לנו את האפשרות להכניס לתוך היום שלנו הרבה דברים שהם מאוד חשובים. קח לדוגמה ספורט. אני בחיים שהייתי שכירה לא הייתי מצליחה להתאמן כי בשמונה בבוקר אני חייבת לצאת beat the traffic ולהגיע לעבודה, אחר הצהריים אני חייבת להיות עם הילדים, ובוא, בסופו של יום כשכירה הייתי פותחת את הלפטופ שלי גם בשמונה בערב אז לא באמת הייתה לי האפשרות לתכנן את היום שלי כמו שצריך. היום כשאני עצמאית, אני יודעת ששלוש פעמים בשבוע אני בשעה שמונה נמצאת באימון וזה בונקר, זה לא יזוז, השעות שלי שהן השעות שבהן אני מתכננת ועושה את האסטרטגיה הן שעות מאוד מאוד חשובות ובתוך זה, זה המקומות שבהם אני יכולה לקבוע פגישות עם לקוחות, להגיע אליהן, לתת להם…

איתמר: מה שאת אומרת בעצם, סליחה שקטעתי אותך ככה בגסות.

רות: זה בסדר גמור, הכול טוב.

איתמר: זה שבניגוד למה שאנשים חושבים הרבה פעמים, את אומרת אני בחרתי לצאת לעצמאות ואני מכבדת את העצמאות שלי.

רות: נכון.

איתמר: כלומר, מכבדת את העצמאות שלי זה אומר אני יש לי שעות מסוימות שבהן אני רוצה לשלב את ההורות שלי ביחד עם ה… ודווקא כשכירה הרגשתי את זה פחות…

רות: נכון, כי כשאתה שכיר…

איתמר: זה דבר שאנשים מאוד מפחדים ממנו.

רות: כי תראה…

איתמר: אנשים אומרים אני הולך הביתה בחמש שש, בסדר, ואחרי זה יש לי את היום שלי ועצמאי היום שלו כל הזמן בתוך החיים שלו.

רות: אז תראה, קודם כל זה מאוד תלוי איזה סוג שכיר אתה. יש שכירים שבאמת אצלהם בשעה חמש העט נופלת וזה לא משנה וכנראה שאלה האנשים שאולי מה שאמרתי מקודם – לא יתאים. אבל יש שכירים שהם מאוד אמביציוזיים והם מוצאים את עצמם עובדים גם אחרי השעות עבודה ועונים ללקוחות, לבוס שלהם כי בסופו של יום הם רוצים להראות לבוס שלהם תראה את התפוקה שלי ותראה כמה אני נאמן ותראה כמה אני נותן ואין לי יום ואין לי לילה…

איתמר: רוצים להתקדם בחיים.

רות: רוצים להתקדם ותן לי את ההעלאה ותן לי הג'וב החדש ותן לי את המשרד הפינתי. אז בסופו של יום הם מוצאים את עצמם משתעבדים למשהו שהוא לא שלהם, הוא של מישהו אחר וכמה שאתם משקיעים וכל הוויתורים שאתם עושים, ואני מכירה אנשים שעושים תכנונים משפחתיים ברמת המתי להביא עוד ילד כתלות של מתי יהיה לי הבונוס הבא או זה יפגע לי בהתקדמות בעבודה. הם עושים את כל ההחלטות האלה בשביל משהו שהוא לא שלכם. אז קודם כל, אם אתם כאלו, וזה בסדר גמור. שוב, גם אני כזאת, אני מעדיפה להיות כזאת עבור העסק של עצמי. עבוד משהו שהוא משרת מאה אחוז אותי ואת בני ביתי. זה דבר ראשון ודבר שני, שוב, בגלל שהיה לי מאוד קשה עם הדבר הזה שהרגשתי שכל הזמן יש לי את העיניים מעליי שבודקות מה הייתה התפוקה שלי, כמה שעות עבודה חייבתי, מתי נכנסתי לעבודה, מתי יצאתי מהעבודה, כמה לקוחות פגשתי, כמה לקוחות סגרתי. ברגע שהבנתי שאני לא רוצה את זה, הבנתי שזה הרכיב שאני חייבת להוציא מחיי התעסוקה שלי כשאני נכנסת לעצמאות ובינתיים, חמסה טפו זה עובד. אני לא אשקר, כן יש רגעים קשים…

איתמר: ברור, מה.

רות: למשל כשאני חולה, כמו שקרה לי כשהיינו אמורים להקליט את הפרק הזה…

איתמר: זה בעיה של כל עצמאי.

רות: זה בעיה של כל עצמאי, אני יכולה להגיד לך שהייתה לי לקוחה…

איתמר: חולה, חופשים…

רות: שביטלתי איתה פגישה וזו הייתה הפגישה השנייה שאני מבטלת איתה בגלל שאני חולה. עכשיו, אני יודעת, זה נראה לא טוב וזה בהחלט החיסרון אבל בסופו של יום הכול עניין של בחירות בחיים. תראה לי תחום אחד שאתה לא צריך לבצע בו בחירה.

איתמר: נכון.

רות: וכשאני צריכה לבצע את הבחירה האם לא להגיע ללקוח כי אני חולה או להיות שכירה, אני לגמרי מעדיפה את האופציה הראשונה כי אני יודעת שבסופו של יום אני מאוד מקצועית ואת העבודה שהייתי אמורה לעשות לה עשיתי ביום שלמחרת ואני יודעת שה-added value שאני נותנת לה הוא כזה גבוה שהיא כנראה תסלח לי במרכאות על העובדה שהייתי חולה ואנושית ואנחנו נמשיך את הפגישות שלנו כשאני אחזור לעצמי.

איתמר: לסיכומם של דברים…

רות: כן.

איתמר: אני אגיד שצריך לראות איך נראה היום שלך.

רות: נכון.

איתמר: אני צריך להגיד, שאת אומרת, מה זה אני צריך להגיד? שצריך להתגמש בתוך עולם של תכנון…

רות: נכון.

איתמר: ולשים לזה קבועי זמן או גנים של זמן ולהקדיש לזה זמן והשלישי והוא אולי הכי חשוב שקהילה והיכולת לייצר איזושהי תקשורת אישית בין אנשים ומחוייבות אמיתית היא גם הדרך הכי טובה מבחינתך להביא לקוחות וגם לא פחות חשוב – לדעת לשמר אותם.

רות: לגמרי. אני חושבת שבעולם של היום עסקים צריכים לדעת איך לשלב בין הנכסי שיווק המסורתיים יותר לבין הדבר החדש הזה שנקרא קהילה ואנחנו רואים הרבה מאוד עסקים עושים את השיפט הזה ובסופו של יום כנראה שזה משתלם כי עובדה שהתופעה הזאתי רק גדלה וגדלה.

איתמר: איפה עוקבים אחרייך?

רות: איפה לא? יש לנו עמוד עסקי שנקרא Community Forward,

איתמר: עמוד עסקי של Community Forward.

רות: ארגון מנהלי הקהילות של ישראל. יש לנו ניוזלטר, אנחנו שולחים פעם בחודש את כל העדכונים הכי חמים בתחום, יש לנו אתר וממש חדש דנדש, יש לנו חשבון אינסטגרם חדש CommunityForward.il, אתם מוזמנים לעקוב, אנחנו מבטיחים לתת המון המון ערך.

איתמר: תודה רבה לך, רות עדן, שהיית איתנו.

רות: תודה רבה לך.