נאור נרקיס: שאלות של עצמאות – מושג ירוק

כשהבלוג של נאור, כותב תוכן, לא הצליח להמריא, הוא הבין שצריך להיכנס לעומק העניינים ולשאול יותר שאלות. את מי? גם את עצמו, אבל גם קהילה ענקית שהקים כדי למצוא את התשובות.
הוא למד שהמודל העסקי הכי טוב עבורו הוא דווקא הנתינה, וברגעים של משבר הוא מזכיר לעצמו שתהליכים לוקחים זמן וצריך להיות סבלניים.
שיחה על עצמאות, על מודלים עסקיים ועל זמינות ללקוחות.

תמלול הפרק

איתמר: נאור נרקיס בן שלושים ואחד, גר בתל אביב-יפו, נולד ברמת-גן, למד בתיכון "בליך", כבר תשעת אלפים, יותר מתשעת אלפים איש עברו את סדנאות ניהול הקהילה שלו. יש לו בקהילת ה-"תוכניסטים", לא "תיכוניסטים", "תוכניסטים", אנשים שמתעסקים בתוכן, כבר למעלה משבעה עשר אלף חברים, קהילת מנויים בחלקה הגדול שמשלמת, לא תאמינו, על התכנים הנפלאים שהוא מייצר, ועל הערך שהוא נותן להם, לפעמים גם בחינם. שלום נאור.

נאור נרקיס: היי, מה העניינים?

איתמר: מעניין אותי מאיפה בכלל ה… מה השורשים של הדבר הזה?

נאור נרקיס: כל דבר שאני עושה אני נורא מנסה ללמוד מאנשים סביבי, וראיתי שאחרים עושים את זה לפני שלוש שנים בערך, והחלטתי גם לפתוח קהילה בעצמי. הסיבה שהגעתי לזה, זאת הייתה סיבה ממש מצוקתית, אני לפני חמש שנים בערך, כשרק התחלתי את הדרך המקצועית שלי, אז עבדתי במשרד פרסום קטן והרווחתי שכר שלא ריצה אותי, הרווחתי ממש מעט כסף, ברמה שבדקתי כל יום מה אני קונה לאכול בסופר כדי שיהיה לי כאילו מספיק לכל הוצאה לא מתוכננת או משהו כזה, ולשכירות בתל-אביב. ושאלתי את עצמי פשוט "איך אני אגרום לעצמי להרוויח כמו שני אנשים?" והתשובה שלי לזה הייתה לפתוח איזשהו בלוג ויכול להיות שאם אני אפתח איזשהו בלוג, לפני חמש שנים, על תחום התוכן אז יתחילו לראות אותי אנשים טיפה יותר מעניינים ואולי אני אמצא עבודה יותר טובה או איזושהי הזדמנות. ופתחתי את הבלוג והוא פשוט היה על הפנים, כל פעם שפתחתי את ה-"גוגל אנליטיקס" כדי לראות מי שם, אז כשהיו שני אנשים זה היו אני ואני ומהטלפון, אז זה היה ממש מביך והבנתי שאני לא מצליח כל כך לדעת מה באמת מעניין אנשים, כי אני לא יכול לנחש מה אנשים רוצים לקרוא על תוכן או על שיווק או על כל תחום אחר שאתם פותחים בו בלוג, ולכן החלטתי לפתוח קהילה בפייסבוק, בהתחלה היא הייתה קטנה, אבל לאט לאט התחלתי לקבל סיגנלים מהקהילה של מה מעניין אותם, והיום, אם תיכנסו לאתר שלי, "תוכניסט", כל הפוסטים בבלוג הם בעצם שאלות שנשאלו בקהילה. ראיתי שיש המון עניין בשאלות האלה ואז עניתי עליהן.

איתמר: אני יכול רגע לדייק אותך? אם אפשר, אתה… לא נראה לי שקיבלת סיגנלים, אתה ביקשת מאנשים, אם אנחנו גם… אני חוזר לשיחה המוקדמת שלנו, וזה גם נראה לי טיפ על ההתחלה מאוד מאוד חשוב לעצמאיים, לא חיכית שמישהו ייתן לך סיגנלים, אתה ביקשת מאנשים לדעת מה מעניין אותם, שאלת אותם שאלות, הפעלת אותם, רצית לקבל מהם מידע, אני טועה?

נאור נרקיס: כן, אתה לא טועה, אני באמת בן אדם נורא סקרן ושואל, גם בשיחה כזה לפני שהתחלנו את הריאיון אז שאלתי אותך מה עשית ולמה, ולמה גם אתה דובר צרפתית, כי זה באמת מעניין אותי. וכשאנשים נכנסים לקהילה שלי אז אני יודע שכשבטח החווייה של הרבה מהאנשים ששומעים אותנו זה שהם נכנסים לקבוצת פייסבוק ואז הם עונים על איזושהי שאלה וזהו, שם נגמרת מערכת היחסים שלהם עם אותו בן אדם. אצלנו בקהילה, ואתם מוזמנים לבחון את זה אם תצטרפו עכשיו, אז בקהילת ה-"תוכניסטים" אני שואל מה אנשים רוצים לקבל מהקהילה ומה תחום העיסוק שלהם, ואנחנו דואגים כל הזמן בעצם לפרגן לאנשים אחרים וגם לדאוג לעזור להם במה שהם רוצים, ממש כל בן אדם שמצטרף וענה על התשובות לשאלות הכניסה, מישהו מהצוות שלי יפנה אליו, יש לי בעצם פרילנסר מדהים שקוראים לו יניר והוא עובר כל יום על כל החברים החדשים שנכנסים לקהילה, אם מישהו ביקש לקבל מידע על איך לשווק את העסק שלו אנחנו מביאים לו חבילת מידע אחת. אם מישהו ביקש ללמוד איך לנהל קהילה, אנחנו מביאים לו סידרה של עשרים סירטונים שלי ביו-טיוב שעושים את זה בחינם. אם מישהו ביקש כלים טכנולוגיים לאוטומציה אנחנו מביאים לו חבילה אחרת שהכל גובש על ידי הקהילה. ואם אתה עושה פודקאסטים או אם אתה פרילנסר שעוסק במיתוג ותעלה שאלה על מיתוג בקהילה, אנחנו נחפש בתוך המאגר שלנו מי יודע על מיתוג ואנחנו נתייג את האנשים האלה בפנים כדי שאנשים ירגישו חלק מהקהילה.

איתמר: אני רוצה לשים רגע דגש על החלק של ה-"בחינם". כי אתה אומר "אני נותן לאנשים בחינם" ויש ערך ל-"בחינם" הזה, כלומר, יש איזושהי אסטרטגיה שיווקית שאני מאוד מתחבר אליה ואני רוצה להבין מאיפה היא נובעת, כי בסופו של דבר אנשים משלמים לך על הקהילה ומצד שני אתה נותן להם גם הרבה תוכן בחינם, אז איך אתה עושה את ה… איך אתה מדייק את זה? שאתה רואה שאתה גם נותן ערך מצד שני ואתה גם רוצה להרוויח כסף.

נאור נרקיס: כן, האסטרטגיה העיסקית שלי היא לעולם לא לפנות ללקוחות. כלומר, אם המון פרילנסרים או עצמאיים או אפילו בעלי חברות גדולות, הם עושים פניות יזומות ללקוחות, האסטרטגיה שלי היא הפוכה מזה, כלומר, אני לעולם לא אבצע פנייה יזומה ללקוח. אני אעשה כל מאמץ אפשרי כדי שהלקוח יפנה אליי בסופו של דבר. אני יכול לומר לך שלקוחות של החברה שלי זה חברות גדולות, למשל "בנק הפועלים", עשיתי להם המון פרוייקטים והם לקוח פעיל שלי וביצעתי פרוייקטים בשביל "כללית" ובשביל חברות טכנולוגיה גדולות שפעילות בארץ, וגם הרבה אנשים פרטיים שמגיעים לסדנאות שלי ואני מלווה אותם בבניית קהילה. אבל אני לא אפנה בעצמי אל בן אדם ואבקש ממנו שישכור את שירותיי. אז הדרך כדי ליישם את האסטרטגיה הזאת היא לייצר המון המון תוכן, עד שכבר לבן אדם לא נעים והוא מעדיף לפנות אלייך, כי אני יודע שכמה שאני… אם תיכנסו לערוץ יו-טיוב שלי תראו שכמעט כל הידע של הקורסים שלי ושל התכנים שלי זמין לכולם בחינם, עדיין אנשים יבואו להרצאה או יבואו לסדנא או יעשו מנוי. ואני חושב שזאת בעצם גישה שהיא… אני לא הייתי אומר "בחינם", אלא פשוט כחלק מהמאמץ השיווקי שלי, אני יודע שאני אשקיע איקס שקלים על בן אדם פוטנציאלי, רק בשיווק של תוכן. ואני גם אוהב את זה באמת, זה כיף לי לשבת ולצלם סרטונים ליו-טיוב או להעלות תכנים בקהילה או לכתוב בבלוג, אז זה כיף שהאסטרטגיה השיווקית גם תואמת את מה שאני אוהב ואני כמובן לא מזלזל באנשים שיש להם אסטרטגיה שיווקית הפוכה לשלי, זה גם יכול להיות מאוד אפקטיבי לפנות לאנשים ולמכור להם, וזה בסדר. פשוט בשבילי ולאופי שלי זה לא מתאים, אני יותר אוהב לעשות יותר "פול" מאשר "פוש".

איתמר: זו נקודה מאוד מעניינת, כי… אתה אומר בצניעות שהדרך שלך היא טובה לנאור, ואין איזשהו… לא יושב עכשיו המאזין הבודד בבית ויכול לקחת בהכרח את הדרך של נאור או את הדרך של האחר. הוא יכול לקחת כלים מסויימים אבל הוא חייב למצוא את דרכו שלו, כי בסוף כל אחד צריך למצוא את מה שנכון עבורו, אין איזה…

נאור נרקיס: כן, אני יכול לומר לך כל מיני דברים שאני מכיר אותם בעצמי שמעודדים אותי לדרך הזאת, ויכול להיות שיש מישהו או מישהי שעכשיו מקשיבים לנו, ומישהי למשל שהיא פשוט אם אתה מדבר איתה בטלפון אתה נשבה בקסמיה והיא מוכרת לך כל דבר כי יש לה כושר שכנוע מצויין ויכולת ביטוי גבוהה והיא לא מצטיינת בכתיבת תוכן או בייצור תוכן, אז יכול להיות שבשביל בן אדם כזה דווקא לייצר כמה שיותר מגע עם לקוחות חדשים ולהגיע לאירועים, יהיה יותר טוב לה מבחינה שיווקית כי הכישורים שלה, של הביטוי, הם מאוד מאוד גבוהים. אבל עבורי, אני לא אוהב לעשות שיחות מכירה או להיות "פושר", זה לא מאפיין אותי.

איתמר: זו השלווה הסטואית.

נאור נרקיס: ואני מאוד מאוד מעדיף לייצר תוכן ושאנשים יגיעו אליי. ודבר שני, אם אני רגע חוזר קצת אחורה, קח אותי… היום אני חברה בערבון מוגבל ואני מעסיק דיי הרבה פרילנסרים באופן שוטף, ויש לי מאות מנויים, קצת יותר מאלף מנויים, שמנויים חודשיים לאתר שלי ולתכנים שלי ולדברים כאלה. אבל קח אותי ארבע שנים אחורה, ייצרתי מלא תוכן ואף אחד לא קרא את זה חוץ ממני. זה אומר שהאפקטיביות של תוכן, היא לא נמדדת אחרי חצי שנה או אפילו אחרי שנה. למשל, מישהו אחר שהיה פותח קהילה, והוא היה בדיוק כמוני והיה לו בדיוק את אותן תוצאות שאני רואה, אחרי שנה ושלושה חודשים הוא היה אומר "אני כישלון חרוץ, זה כנראה לא עובד, ביזבזתי על זה מלא זמן, נקסט". אני לא, אני ממשיך וממשיך וממשיך.

איתמר: התמדה.

נאור נרקיס: כן, התמדה זה מילה… חשובה… אבל אני חושב שעם היכולת להתמודד עם דברים שלא מצליחים לאורך זמן היא מאפיין מאוד חשוב של שיטה כזאת. כי מתי שייצרת כבר כל כך הרבה תוכן, ושמגגלים או מחפשים ביו-טיוב או מחפשים כל מקום דיגיטלי ואנשים מתייגים אותך, זה לוקח הרבה זמן עד שאתה משריש משהו אצל אנשים ואני חושב שאם נפרוט רגע מה חשוב בהתמדה זה להתמיד בלא לשפוט את עצמך לפי תוצאות נמוכות בזמן קצר, כי תכנים או אפילו לדעתי כל דבר גדול שאתה משקיע בו…

איתמר: מסכים עם זה ברמות.

נאור נרקיס: …זה אי אפשר לכעוס על עצמך אחרי חודשיים אם משהו לא הצליח. ואני חושב שזה משהו שנגיד אם מישהו… יש לי גם סדנה דיגיטלית לניהול קהילות מהאתר שלי, אבל אני לוקח כל חודש שישה אנשים לסדנת ניהול קהילות, ואחד הדברים שהכי חשובים לי לזהות אנשים שאני מקבל אותם לליווי איתי זה לראות שהם לא שופטים את עצמם לחומרה אם משהו לא מצליח.

איתמר: וואלה.

נאור נרקיס: כן.

איתמר: וכשאתה אומר… שזה חלק מהתפישה, כאילו, כשאתה אומר "צריכה להיות איזושהי סבלנות, איזשהו אורך רוח, איזשהו…" גם חמלה קצת אפילו הייתי אומר…

נאור נרקיס: כן, אני יכול לומר לך שהיום חברים בקהילה שלי שבעה עשר אלף אנשים שרובם בעלי עסקים קטנים, עצמאיים, שצריכים לייצר תוכן לעסק שלהם, אבל שנה אחרי שפתחתי את הקהילה היו בה אלף מאתיים תשעים ושישה אנשים, ואני יודע… והכנתי לך את המספר הזה מראש כי יש לי "גוגל שיטס" כזה שכל שבוע ביום חמישי בשעה חמש אני בודק את כל הנכסים הדיגיטליים שלי וכמה עוקבים בכל אחד מהם. זה כאילו פריקיות שלי. ואני בודק גם בכל שבוע את הדלתא, בכמה זה השתנה. אז לקח שנה שלמה להביא אלף אנשים, אבל כדי להגיע לעשרת אלפים לקח עוד שנה, כלומר, הקצב הואץ מאוד וזה ממשיך כאילו לגדול בצורה יותר מהירה ממה שזה היה לפניי כי כבר צברת מוניטין. אז אנשים צריכים כזה לא לכעוס על עצמם פשוט, כל… גם עוד שלוש שנים אם תפגוש אותי, אני בטוח אעשה משהו אחר, אתה מבין?

איתמר: כן.

נאור נרקיס: אין לנו ברירה, אלא…

איתמר: מסכים.

נאור נרקיס: אלא להמציא את עצמנו מחדש, פשוט לפתח הרבה ערוצי הכנסה שונים.

איתמר: זה כבר טיפ רביעי, ועוד לא הגענו לחלק של הטיפים. כי אתה אומר… דיברנו על התמדה…

נאור נרקיס: אה, אוקיי, כן.

איתמר: …דיברנו על הצורך לייצר כל הזמן, כל הזמן להמציא את עצמך, כל הזמן להיות בתנועה, זה מה שאתה אומר לנו בעצם עכשיו.

נאור נרקיס: בעיקר להקשיב לאנשים שנמצאים…

איתמר: ולרוח הזמן.

נאור נרקיס: …בקהילה העסקית שלכם, כאילו, לפני שאתם באים למכור משהו, פשוט תשאלו מלא שאלות. אני גם נורא נמשך לאנשים שאני רואה שהם כל הזמן שואלים שאלות, ואז אתה הרבה יותר רוצה את הידע שלהם כי הוא לא מבוסס על זה שהם נולדו מאוד מאוד חכמים, אלא פשוט הם שואלים כל הזמן. ולמשל פגשתי לא מזמן את ליאב אלאלוף, שחוץ מזה שהוא באמת בן אדם מקסים, הוא נתן לי את ה… אולי את השיחה הכי טובה של למה כדאי לקנות את הספרים שלו, שרכשתי אותם, הוא אמר כזה "יש לכם עכשיו כוח לבדוק איזה מאתיים מאמרים עם שלוש מאות חברות ולשאול שאלות איזה מלא אנשים ולחקור עליהם? אתם יכולים או לעשות את זה ולהשקיע בזה חמשת אלפים שעות או פשוט לקרוא שלוש מאות חמישים עמודים שאני כתבתי ומתמצתים את כל השאלות ששאלתי" כי ככה כאילו מתקדמים, צריך פשוט לקבל פידבקים מהסביבה. אבל אתה יודע, אני כאילו באתי לכאן אמרתי "חייבים להיות פרקטיים, אנשים כאילו אחרי…"

איתמר: טיפים.

נאור נרקיס: …אחרי כמה זמן לא… אתה יודע, חלק נפגעו להם מאוד ההכנסות, ואני יכול לומר שאני בתור בן אדם שהוא גם חברה, אני מעסיק המון פרילנסרים, והפרילנסרים שמוציאים ממני הכי הרבה כסף זה הפרילנסרים הפרו אקטיביים. למשל, מישהו שפשוט פונה אליי, אומר לי פשוט "נאור, עברתי על כל האתר שלך, יש חמישה דברים שהייתי משנה אותם: הייתי עושה את העגלת קניות הייתי משנה לה את המיקרוקופי, הייתי לוקח עכשיו את הקהילה שלך ומשנה את השעות כניסה והייתי פונה לכל בן אדם והייתי בונה לך עמוד אינסטגרם חדש כי אתה גרוע באינסטגרם. זה ממש דוגמה מלפני שבועיים. אני באמת גרוע באינסטגרם, אני לא אוהב בכלל לשתף כלום על החיים האישיים שלי. מישהו בא ואמר לי "נאור, חקרתי את זה, זה מה שאני רוצה לעשות, זה יעלה לך איקס כסף בחודש, זה יעלה לך אלפיים חמש מאות בחודש", אמרתי לו "יאללה, בכיף, בוא". כאילו, אני נורא מעריך את זה ואני נורא מעריך פרו אקטיביות. הדבר הכי גרוע שלדעתי אנשים יכולים לעשות, כאילו בצד השני זה…

איתמר: זה מעניין, אתה מעריך פרו אקטיביות אבל אתה מעדיף להיות…

נאור נרקיס: נכון.

איתמר: לא פרו אקטיבי.

נאור נרקיס: כן, כי אני אוהב כזה… קודם כל, אני אוהב שפונים אליי, וגם המודל העיסקי שלי מתבסס כמה שיותר על תוכניות מנויים ודברים כאלה, ואני נורא מעריך פרו אקטיביות. כשבן אדם… אגב, גם למכור לבן אדם "קח את השירותים שלי, קח את השירותים שלי", זה מאוד מאוד מאוד שונה מלפנות אל בן אדם ולומר לו "עברתי על כל האתר שלך, מה שאני חושב שצריך לעשות זה כזה וכזה וכזה", אני פשוט לא תופש את עצמי בתור נותן שירותים פרילנס, אני לא תופש את עצמי ככה. אני תופש את עצמי בתור חברת סאבסקריפשן, כאילו, זה מה שאני עושה. אבל… שזה בעצם חברה שמבוססת על מנויים. אבל אני מאוד מעריך את זה, וזה הפרילנסרים שמוציאים ממני הכי הרבה זה הפרו אקטיביים, אלו שמראים שהם חקרו. וזה מה שכיף… כאילו… ככה לדעתי עושים יותר כסף.

איתמר: איפה פגשה אותך הקורונה?

נאור נרקיס: אני והבן זוג שלי היינו בבית, איפשהו בדצמבר, ופתאום הוא אומר לי כזה "נאור, צריך לקנות מסכות", ואני כאילו צחקתי עליו, בדצמבר אף אחד כאילו לא חשב… ואמא שלו כבר שלחה לנו סטיפה של מסיכות ירוקות כאלה, כמו שראית אותי מגיע בחוץ, ואני אמרתי "די, אתם בפאניקה, אתם כאילו… תירגעו", ושלושה חודשים אחר כך כל המדינה הייתה מושבתת. אבל זה… זה הגדיל לי את ההכנסות. אני יודע שזה נשמע מזעזע לומר את זה בתקופה הזאת, אבל…

איתמר: אם זאת האמת, אין…

נאור נרקיס: אבל הקורונה פשוט…

איתמר: האמת לא מזעזעת.

נאור נרקיס: הקורונה פשוט הגדילה את ההכנסות וזה היה טוב, כי יש לי בעצם אתר לחברי הקהילה שלי, "התוכניסטים", בכל קהילת פייסבוק, אז עולות בה הרבה הרבה משרות. אז אני משתמש בסטארט אפ שקוראים לו "קומונטייז" זאת בעצם איזשהו שירות טכנולוגי כזה, שהוא מאפשר לך לבנות לוח עבודות לקהילה ולהתחיל לגבות תשלום על מנויים בו. למשל, אם עכשיו עלה לדוגמה, אתה… סתם לדוגמה, פרילנסר שהוא כותב תוכן, ועלתה משרה שצריך כתיבת תוכן לחברת רהיטים ואז ההודעה תישלח בעצם למאה אנשים שהם כותבי תוכן במערכת, ומי שמשלם מנוי חודשי יוכל לפנות אל מודעה מיד. אבל אם אין לך מנוי חודשי, אז אתה תצטרך לחכות יומיים כדי לפנות למשרה, היומיים האלה הם מאוד קריטיים. אז היום כבר באתר יש מעל ארבעת אלפים שלוש מאות חברים… יש לי מאות מנויים, אני לא אסגיר את המספר אבל אתם יכולים להיכנס לאתר ולראות לבד כי מסומן מי מנוי ומי לא. וכל אחד אומנם שלושים שקלים בחודש, אבל אם אתה מכפיל שלושים בהרבה מאות של אנשים זה כבר נהיה תשלום דיי גבוה. אז בניתי מודל סאבסיקריפשן אחד, והוא רק גדל בקורונה, כי הרבה אנשים שהיו שכירים יצאו לחופשה ללא תשלום ונאלצו להשיג לעצמם עבודות פרילנס, ואצלי הם יכולים לקבל עשרים, שלושים עבודות פרילנס ביום. אז זה מאוד עוזר להשיג עבודות. וכל בן אדם שנכנס אלינו לקהילת ה-"התוכניסטים", אנחנו מיד נפנה אליו, אם נראה שהוא פרילנסר ונזמין אותו להצטרף לפלטפורמה. ואתה יודע, נניח אתה משלם שלושים שקלים לחודש, והשגת עבודה שאין מצב ששילמו לך פחות מ… לא יודע, חמש מאות שקל, כאילו, הכי נמוך שאני יכול לחשוב עליו. אז בטוח החזרת את המנוי החודשי של השלושים שקלים. אז אנשים ממשיכים לעשות מנויים, וזה גדל ממש בקורונה. ודבר שני, הרבה אנשים התחילו להבין שהם חייבים ערוץ הכנסות דיגיטלי כלשהו, והתחילו לפתוח יותר קהילות, אז יותר אנשים פנו אליי לניהול קהילה ופשוט העברתי את כל הדברים האלה גם לקורס דיגיטלי, גם לזום, כאילו, כבר היה לי את הדברים לפני, אבל פשוט התחלתי לשווק אותם הרבה יותר, אז מצאתי את עצמי דיי מוכן לתקופה הזאת. ומשהו שאפילו ריתק אותי, זה שפתאום משרד פרסום כבד, שיש לו חמישים עובדים ומלא מחלקות, הפך להיות הרבה פחות יעיל ממני, שאני סוג של… אני לא אגיד לוחם גרילה, אלא אני אגיד… כאילו, פשוט יותר מנהל… אין לי דוגמה טובה כמשל, אבל לי הרבה יותר קל לנהל עשרים פרילנסרים מאשר שלמשרד פרסום קל לנהל עכשיו עשרים אנשים שהם בחופשה ללא תשלום בבית והם בחשיבה של שכירים. כאילו… כי חשיבה של עצמאי היא אחרת, כל פרילנסר שמגיע אליי הוא יודע…

איתמר: זה מדוייק ברמות.

נאור נרקיס: …הוא יודע שאם הוא לא יעשה עבודה טובה, אז אני אשלם לו את הכסף אבל אני לא אקח אותו יותר, אז הוא ממש ממש מתאמץ. אבל לכל שכיר, וסליחה כאילו שאני אומר את זה, אבל זה באמת מה שאני מאמין בו. כל שכיר כזה כמעט, כמעט לא משנה באיזו חברה, יש איזושהי עקומה מאוד מאוד זהה שהוא כזה מתחיל, כזה ממוצע, עולה למעלה, ואז יש איזשהו "פיק" ואז הוא רק הולך לדבר על "טייגר קינג" ליד ה-"תמי4" והמכונת עוגיות כאילו שם, לא יודע… והעוגיות שיש במטבח, וזהו, וכבר הבן אדם הולך לחפש לעבור למקום הבא. פרילנסרים זה עולם אחר. הם פשוט נורא שמחים לתת לך את השירות. הם יודעים שאם הם יעשו את זה טוב הם ימשיכו. נגיד העורכת וידאו שלי, שעורכת לי את הערוץ יו-טיוב, אני מאוהב. אני אף פעם לא פגשתי אותה, אגב.

איתמר: וואלה.

נאור נרקיס: אנחנו רק דיברנו בטלפון כל הזמן, והיא עושה את זה כמה חודשים, וזה ברמה שאני שולח לה סרטון וזה פשוט חוזר אליי מושלם כמו שרציתי, כי היא למדה את כל הצרכים שלי, ואני שמח לשלם לה כל חודש. וגם בקורונה, התקשרתי, אמרתי "אל תדאגי, אני לא מוריד את הקצב, אנחנו ממשיכים כרגיל, כאילו, תהיי רגועה" וזה… כי פרילנסרים זה יותר קל לנהל אותם. בקיצור, חברה גדולה שעכשיו יש לה עובדים מהבית לא תמיד יודעת לנהל את העובדים טוב כמו שמישהו שמתורגל בזה וכבר יש לו מלא מלא פרילנסרים שהוא מנהל אותם, ויודע להתעסק עם העבודה הזאת. זו מנטליות אחרת פשוט.

איתמר: טיפ אחרון לסיום.

נאור נרקיס: לא להיות זמינים. אני הבן אדם הכי לא זמין בעולם. אני לא עונה להודעות וואטסאפ, שולחים לי הודעה בפייסבוק ואני עונה אחרי שבוע. בתיבת דואר שלי בג'ימייל, יש מעל שתיים עשרה אלף, שלוש עשרה אלף מיילים ואני לא קורא את הכל, ואני חושב שזה הטיפ הכי טוב לבעלי עסקים. אל… שלא יהיה לכם "פיר אוף מיסינג אווט", אל תענו. כאילו עכשיו… אני רגע קצת מסייג את זה, תענו לאנשים שהם לקוחות שלכם.

איתמר: תלוי מה אבל העסק, לא? נותן שירות הוא… אתה, יש לך מוצר, אבל אנשים נותני שירות הם (_) זמינות.

נאור נרקיס: אבל בוא אני אתן לך עוד דוגמה… אם עכשיו אתה בונה אתר…

איתמר: כן.

נאור נרקיס: ואתה רוצה לבנות את האתר בצורה איכותית, והאדם שהזמין ממך את השירות פשוט מתקשר אלייך ושולח לך הודעות כמה פעמים ביום ומצפה לתגובתיות לכל דבר, אז אין לך משהו שנקרא "דיפ וורק". יש ספר מהמם של קייל ניופורט שקוראים לו "דיפ וורק" שהוא מדבר על זה שרק אחרי בערך שלוש שעות, שאתה מתרכז על משהו בלי שום הסחת דעת, כאילו, בלי טלפון ובלי מחשב ובלי ספוטיפיי אפילו, בלי כלום, רק אז משהו קורה במוח שגורם לך להתחיל לפרק בעיות בצורה יותר חכמה. כשאתה משתמם על משהו. אבל היום אנחנו יותר לא משתעממים, אנחנו תמיד ניכנס לאיזשהו פיד, והדברים האלה מחסלים לנו את תשומת הלב. יש מחקר מהמם, שאתם יכולים לחפש אותו ביו-טיוב, פשוט "תגגלו" "גלוריה מארק", היא חוקרת של תשומת לב והיא הראתה במחקר שלה שבכל פעם שאנחנו מסתכלים על הטלפון שלנו, על נוטיפיקציה, אז ייקח לנו שש עשרה דקות לחזור לאותה רמת קשב שהייתה לנו לפני. מספיק שרק הבטתם על מישהו ששלח לכם הודעה בוואטסאפ, אז לכן לי אין שום נוטיפיקציות בטלפון, אין לי שום רעש מכלום, כלומר, אין לי רעש מהודעת וואטסאפ או מאימייל חדש שנכנס, כן יש לי טלפון ואני תמיד עונה נגיד לבן זוג שלי, אבל לאנשים אני בדרך כלל כאילו עונה… אני חוזר אליהם מתי שנוח לי, אני לא יכול עם זה שלכל אחד יש גישה מתמדת לתשומת הלב שלי ואני חושב שטיפ שמאוד נכון לעצמאיים ושכירים ולכל בן אדם שחי בעידן שלנו, זה שאנחנו לא חייבים להיות זמינים כל הזמן, להוציא ילדים, בני זוג וכאלה, אבל לא חייבים להיות זמינים כל הזמן. ואני חושב שאם אתם עובדים על פרוייקט ארוך טווח, משהו גדול, תפנו לעצמכם נגיד שלוש שעות רצוף ביום, אתם יכולים להיות לא זמינים, אף אחד לא ימות. כאילו, אני לא… אני כאילו, קצת דוגמה קיצונית, שפשוט אין לי כוח לענות לפעמים להרבה דברים, אבל אם אנשים יידעו שאתם עונים כזה בבוקר ואחר הצהריים הם גם יהיו דיי בסדר, וזה ישאיר לכם הרבה יותר זמן לפתח דברים לטווח הארוך. זה הטיפ שלי, לא להיות זמינים.

איתמר: נאור נרקיס, תודה רבה, היה תענוג לשוחח איתך.

נאור נרקיס: גם איתך, <גם איתך בצרפתית>, ביי ביי.

 

השאירו תגובה לפרק

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Scroll to top